HOE WORDT EEN GAME GEMAAKT?

Het maken van een game begint met een team van ARTISTS en DEVELOPERS en een goed idee. De DEVELOPERS maken een technisch ontwerp en bouwen een prototype. Soms zelfs van papier. Het is een hele ruwe versie van de game om te testen of de game de juiste emoties oproept en leuk is om te spelen. De ARTISTS onderzoeken de stijlen die de game kan krijgen, verzamelen referentie afbeeldingen en maken moodboards. De werking en de stijl van de game worden vastgelegd in een visueel game design document.

Het bouwen gaat verder. De ARTISTS maken grafische game onderdelen zoals sprites en 3d modellen. De DEVELOPERS stoppen steeds meer gedrag en art in de game. Dit is een iteratief proces. Dit betekent dat het team regelmatig een nieuwe versie (een Build) van de game oplevert. De Build kan dan worden getest en dan kunnen er weer dingen worden aangepast. Elke game die wordt gemaakt is compleet anders en daarom kunnen er veel dingen mis gaan, of functionaliteiten werken niet zoals verwacht. Creatief problemen oplossen en doorzetten wordt dan erg belangrijk.

De build wordt steeds beter en, als alles goed gaat, is de game klaar voor de deadline. Maar voor een professionele game maker is de game nooit echt af. De game kan altijd worden verbeterd.



WAT DOET DE ARTIST PRECIES?

De ARTIST is verantwoordelijk voor het uiterlijk of visuele design van de game. De environments, karakters, sfeer, de kleuren zijn voor rekening van de artist. Naast het vormgeven is de artist ook verantwoordelijk voor het maken van de assets zodat ze werken in de game engine en de DEVELOPER er direct mee aan de slag kan. Dat maakt het werk van een game artist niet alleen creatief maar ook erg technisch. Game assets kunnen bestaan uit bijvoorbeeld 2D assets (sprites) of 3D modellen, materialen (textures) en interface elementen.



WAT DOET DE DEVELOPER PRECIES?

De developer zorgt voor een goede werking van de game, zoals dat de besturing goed werkt en de mechanics een leuke gameplay opleveren. Dit wordt geprogrammeerd met de taal C# (sharp) in een game engine. In de game engine komt de art van de artist en de code van de developer samen. De developer houdt van nieuwe uitdagingen want bijvoorbeeld het programmeren van een kaartspel is weer compleet anders dan het maken van een race game. Goede developers zijn nieuwsgierig, erg goed in problemen oplossen en hebben een bovenmatige interesse in wis- en natuurkunde.


VOORBEELDEN VAN GAMES VAN DE OPLEIDING GAME ARTIST EN DEVELOPER