Studiekeuzecheck
Game Developer / Game Programmer

WELKOM BIJ DE KEUZEOPDRACHT STUDIEKEUZECHECK

Deze keuzeopdracht bestaat uit een voorbeeld van een les zoals je die op onze opleiding krijgt. Daarin maak je kennis met programma’s waarmee je enkele kleine opdrachten maakt. Deze opdrachten worden niet beoordeeld op juistheid, maar zijn zo gemaakt dat ze je een goed beeld van jouw toekomstige opleiding geven.

De uitgewerkte opdrachten lever je in zoals beschreven wordt in de les. Het is verplicht om de opdrachten in te leveren.

Het is belangrijk dat je de voorlichting volledig doorloopt ook al lukt het je niet om de opdrachten volledig af te krijgen. Het gaat er om dat je ervaart hoe de lessen op de opleiding zijn en wat je doet tijdens die lessen.

GAME DEVELOPER OP HET GRAFISCH LYCEUM UTRECHT

In deze les leer je de basiselementen van programmeren in JavaScript met behulp van de P5.js library. Volg de video lessen en maak uiteindelijk de twee oefenopdrachten die je zult moeten inleveren in je persoonlijke studiekeuzecheck omgeving.

Video #1 - Introductie (1:04)

Link naar de P5.js webeditor: https://editor.p5js.org

Video #2 - Webeditor en functies (9:04)

Link naar de P5.js reference: https://p5js.org/reference/

Oefenopdracht 1:
Schrijf code waardoor de volgende figuren verschijnen in de preview window wanneer je op start drukt:

Dit doe je door middel van de volgende stappen:

  • Ga naar de reference van P5.js.
  • Klik op de verschillende functies onder het kopje Shape - 2D Primitives om er achter te komen welke functies je nodig hebt en hoe je deze gebruikt.
  • Schrijf deze functies binnen de draw() functie in de web editor zoals hieronder weergegeven.
    function draw() {
      background(220);
      // de functies komen hier onder de background() functie
    } 
  • Vergeet je opdracht niet op te slaan!

Let op: de figuren hoeven niet op exact dezelfde plek te staan zoals op de afbeelding hierboven, zolang ze elkaar niet overlappen.

Video #3 - Variabelen en Operators (9:36)

Oefenopdracht 2:
Zorg dat je een cirkel tekent die de volgende beweging loopend blijft uitvoeren:

Instructies:

  • Gebruik variabelen.
  • Maak gebruik van if statements.
  • Maak gebruik van de groter dan > en kleiner dan < operators.
  • Sla je opdracht op.

Zet nu de url's van je opdrachten zoals omschreven op het eind van video #2 in een tekstbestandje en upload het in je persoonlijke studiekeuzecheck omgeving.

EVEN CHECKEN VOOR DE ZEKERHEID...

  • Plaats de url's naar je opgeslagen oefenopdrachten in een tekstbestandje (bijvoorbeeld een Notepad, Word of WordPad bestandje) en upload ze in je persoonlijke studiekeuzecheck omgeving. (verplicht)
  • Neem eventueel zelfgemaakt werk mee naar de studiekeuzecheck op bijvoorbeeld een USB stick of je laptop.