Studiekeuzecheck Game Artist

WELKOM BIJ DE KEUZEOPDRACHT STUDIEKEUZECHECK

Deze keuzeopdracht bestaat uit een voorbeeld van een les zoals je die op onze opleiding krijgt. Daarin maak je kennis met programma’s waarmee je enkele kleine opdrachten maakt. Deze opdrachten worden niet beoordeeld op juistheid, maar zijn zo gemaakt dat ze je een goed beeld van jouw toekomstige opleiding geven.

De uitgewerkte opdrachten lever je in zoals beschreven wordt in de les. Het is verplicht om de opdrachten in te leveren.

Het is belangrijk dat je de voorlichting volledig doorloopt ook al lukt het je niet om de opdrachten volledig af te krijgen. Het gaat er om dat je ervaart hoe de lessen op de opleiding zijn en wat je doet tijdens die lessen.

WAT VOOR STUDENTEN ZOEKT HET GLU?

Ben jij een student die liever games maakt dan speelt? Ben jij de proactieve game artist in spe die graag onderdeel wil zijn van de beste MBO opleiding van Nederland? Heb jij een hart voor het samenwerken om een gamewereld te produceren?
Dan is het GLU voor jou!

GAME ARTIST OP HET GRAFISCH LYCEUM UTRECHT

DE KEUZEOPDRACHT STUDIEKEUZECHECK

De volledige keuzeopdracht studiekeuzecheck bestaat uit drie onderdelen:

  • Onderdeel 1: Installeer Autodesk Maya 2019
    Het eerste onderdeel bestaat uit een geschreven opdracht die je stap-voor-stap nauwgezet op volgd zodat je software (Deze software heet Autodesk Maya, of gewoon Maya) installeert op je PC/laptop. Maya gebruik voor je voor het tweede onderdeel van de keuzeopdracht studiekeuzecheck. De stappen die je moet zetten vind je in deze keuzeopdracht studiekeuzecheck bij hoofdstuk Installeren van Autodesk Maya.
  • Onderdeel 2: Maak een 3D environment
    Het tweede onderdeel bestaat uit het volgen van videomateriaal en het gebruiken van Maya. Het is belangrijk dat je alles wat je maakt met Maya opslaat en uiteindelijk laat zien tijdens je studiekeuzecheck interview (Gebruik screenshots, plaatjes en printscreens). Maak zoveel mogelijk saves en screenshots van je werk.
    Het videomateriaal vind je in deze keuzeopdracht studiekeuzecheck bij hoofdstuk 'Het maken aan een environment'.
  • Onderdeel 3: Portfolio uploaden en meenemen
    Het derde onderdeel is het meenemen van je portfolio tijdens je studiekeuzecheck. Probeer zoveel mogelijk (digitale) tekeningen, schet- boeken en schilderijen mee te nemen naar je studiekeuzecheck. Samen met het werk van onderdeel 2 laat je portfolio een goed beeld van je zien als game artist.

ONDERDEEL 1: INSTALLEER AUTODESK MAYA 2019

Volg het onderstaande stappenplan zodat je Autodesk Maya 2019 installeert op je computer. Onderdeel 2 is afhankelijk van het succesvol is installeren van Maya. Er zijn in totaal 7 stappen. Bij sommige stappen staat een of meer plaatjes wat het download en installatie process verduidelijkt.

  • Stap 1: Open de volgende weblink: https://www.autodesk.com/education/free-software/maya
  • Stap 2: Klik op Create account
  • Stap 3: Vul het land in waar je woont (Nederland, je rol (Student) en je geboortedatum).
  • Stap 4: Vul je persoonlijke informatie in. Let op: Gebruik je persoonlijke e-mail adres!
  • Stap 5: Verifieer de e-mail die Autodesk je opstuurt. (Check je spam filter als je niets ontvangt).

  • Stap 6: Wanneer je je Autodesk mail hebt geverifieerd kun je Maya instaleren.
    Let op: Selecteer de versie Maya 2019, en afhankelijk van je computer de versie 64-bit of 32-bit. Wij raden de 64-bit aan.

  • Stap 7: Dit is de laatste stap. Nadat je het installatie pakket hebt gedownload moet je deze openen. (Als dat niet automatisch gebeurt moet je op het gedownloade bestand dubbelklikken) Je krijgt een klein scherm te zien waarna je op Install drukt. Selecteer de Autodesk ID optie tijdens de License access sectie. Hierna krijg je nog een aantal schermen te zien, zoals wat je wilt installeren en waar. Hieraan is het aan te raden dat je niets veranderd. Daarna begint het installeren!


    Dit zijn een flink aantal stappen, maar hiermee installeert Maya 2019 zich op je computer en kunt je aan de slag met onderdeel 2!

ONDERDEEL 2: MAAK EEN 3D ENVIRONMENT

Nadat je in onderdeel 1 Maya hebt geïnstalleerd kun je aan de slag met het maken van 3D objecten. Om de opdracht beter te begrijpen en je een goede eerste indruk te geven van het werken met Maya kun je het best videomateriaal nauwgezet volgen.

De keuzeopdracht studiekeuzecheck

De opdracht bestaat uit het maken van een kleine 3D environment (kleine game omgeving) met tenminste 3 3D objecten. Deze objecten zijn:

  1. Een huis
  2. Een boom
  3. Een ondergrond waar het huis en de bomen op staan

Het videomateriaal legt uit hoe je de eerste twee 3D objecten maakt (Een huis en een boom). Het is aan jou om de ondergrond te maken met de tools en skills die je hebt opgedaan tijdens het kijken en volgens van de videos.

Vergeet niet je bestand vaak te saven!

Video #1 - Introductie (3:20)
In deze video wordt globaal 3D modelleren uitgelegd en de opdracht wordt geïntroduceerd, lengte ongeveer 5 minuten.

Video #2 - Maya camera controls (3:26)
Met deze video begint de video serie het 3D modeler process in Maya. De camera controls worden uitgelegd.

Video #3 - Maya save file & object controls (5:43)
Deze video legt de het opslaan van bestanden uit (saven) en de transform, rotate en scale opties.

Video #4 - Huis object (7:19)
Deze video start het modelleer process van het huis.

Video #5 - Boom object (5:26)
Deze video start het modelleer process van de boom.

Uitwerken van de environment

Nu heb je een huisje en een boompje. Dit is de start van een environment. Probeer met de technieken die je hebt geleerd in de video’s een ondergrond te maken voor je environment. Daarna kan je de omgeving nog verder uit breiden met bijvoorbeeld een hekje, picknick tafel, of iets anders wat jij bij de environment vind passen.

ONDERDEEL 3: UPLOADEN EN PORTFOLIO MEENEMEN

Als je de video’s hebt gekeken en je environment klaar is maak je drie screenshots (“printscreen” op je keyboard) van je gemaakte environment. Verander na elk screenshot je camera positie zodat je screenshots heb van de voorkant, zijkant en achterkant. Let erop dat bij alle drie de screenshots je environment goed in beeld is.

De screenshots sla je op in een ZIP bestand en dit upload je in je persoonlijke studiekeuzecheck omgeving, de website waar je je hebt aangemeld.

Als je niet goed weet hoe je een ZIP maakt kijk dan deze video:

Op de dag dat je je studiekeuzecheck bij het Grafisch Lyceum Utrecht neem je twee dingen mee:

  1. Een digitale collectie van screenshots van de voorkant, zijkant en achterkant (Bijvoorbeeld op een usb stick, Google Drive, etc.) van het werk wat je hebt gemaakt tijdens het volgen van de les. Het is belangrijk dat je dit werk meeneemt zodat de studiekeuzecheck docent je een goed advies kan geven.
  2. Neem ook je portfolio werk mee. Dit zijn tekeningen, schilderijen of digitaal werk wat je eerder hebt gemaakt. Het handigste is als je dit ook upload naar je persoonlijke studiekeuzecheck omgeving.

EVEN CHECKEN VOOR DE ZEKERHEID...

  • Upload de screenshots van de les als zip bestand naar je persoonlijke studiekeuzecheck omgeving. (verplicht)
  • Upload je portfolio naar je persoonlijke studiekeuzecheck omgeving.
  • Neem je werk van de les en je portfolio mee naar de studiekeuzecheck.